воскресенье, 2 мая 2010 г.

Вправи і завдання та їх поетапне використання.

І етап – власне фонематичний. «Букви ПОРяд СТОЯТЬ - СЛОВА НАШІ ТВОРЯТЬ».

Вся робота на цьому етапі ведеться в основному з фонемою. Основна мета – навчити дитину виділяти звуки в слові, замінювати їх буквами без прочитання отриманого запису.

На даному етапі навчання читанню основне значення мають не букви, а звуки. Уміння їх чути, розрізняти на слух і правильно вимовляти. Отже, перша серія занять з малюком так і називається: "Вчимося чути і вимовляти звуки".

Раз, два, три, чотири.

Машу грамоті учили.

Не читати, не писати.

А дзижчати і ричати!

На цьому етапі дитина вчиться слухати і вимовляти звуки. Дорослий читає дитині вірш, а вона вимовляє лише окремі звуки дані в дужках. Зовсім не обов'язково заучувати всі вірші напам'ять. Важливо навчити дитину акцентувати увагу на окремих звуках, на умінні вимовляти і чути їх.

ВПРАВА 1

Пролетів веселий жук (Ж-Ж-Ж).

Задзвенів комарик тут ( 3-3-3 ).

Вітер гілку розгойдав ( У-У-У)

Песик в будці загарчав ( Р-Р-Р )'

Зашумів у воді очерет ( Ш-Ш-Ш )!

А ми тихенько їдемо вперед ( Ш-Ш-Ш ).













ВПРАВА 2

( Ш-Ш-Ш ) - шарудить опалий лист

( С-С-С ) - зміїний чутний свист

( Ж-Ж-Ж ) - джмелі в саду дзижчать

( Р-Р-Р ) - мотори торохтять.





ВПРАВА 3

" Маша заблукала "

Плаче Маша: (А-А-А ),

А вітер виє ( У-У-У)!

Лячно Маші в лісі

Покличемо її - (А-У)!





ВПРАВА 4

(М-М-м) - мукає теля:

" Я вже не маля."

( 3-3-3 ) - дзвенить бджола:

" Мед я вам знайшла!"

ВПРАВА 5

Тигри гарчать: (ГАР-Р-Р),

Ворони кричать: ( КАР-Р-Р ),

Коні хриплять: (ХР-Р-Р),

Віконниці скриплять: (СЬКР-Р-Р),

Холодно мені: ( БР-Р-Р ).

ВПРАВА 6

Летить вертоліт: (ДР-Р-Р ).

Трактор реве: ( ТР-Р-Р ).

Вночі настала тиша

І все мовчить, як миша: ( Ш-Ш-Ш ).

ВПРАВА 7

Пароплав гуде: ( У-У-У )

Скоро до берега прийду!

ВПРАВА 8

Літак летить: (Л-Л-л ).

Автомобіль гуде: ( В-В-В ).

А мотор реве: ( Р-Р-Р).

Покататися всіх зве: (ТР-Р-Р).





ВПРАВА 9

"Паровозик"

Паровозик - ( Ч-Ч-ЧУ )

"Покататися я хочу" ( Ч-Ч-ЧУ )!

ВПРАВА 10

" Змія "

Шелестить , шарудить травичкою ( Ш-Ш-Ш ),

То висне на гілці за звичкою ( С-С-С).

То раптом встане і зашипить ( Ш-Ш-Ш )

Не підходь, бо можу укусить( Ц-Ц-Ц).

ВПРАВА 11

" Кішка з собакою "

Зашипіла, запирхала кішка ( Х-Ф )

Страшно стало собачці трішки ( Р-Р-Р ).

ВПРАВА 12

" Бджола "

У будинок свій бджола (3-3-3 )

Перший мед вже принесла (3-3-3 )!

ВПРАВА 13

" Вовк і комарик "

Вовк комарика ловив (3-3-3)

Собі геть носа розбив ('У-У-У )!

Стій, комарику, прошу ( У-У-У )

Бо я й лоба розтрощу (У-У-У)









ВПРАВА 14

" Тесляр "

Летить тирса біла( Ф-Ф-Ф )

Летить з верстака ( Ш-Ш-Ш ).

Це тесляр майструє ( Ф-Ф-Ф)

Віконечко для вулика ( Ш-Ш-Ш ).

ВПРАВА 15

" Автомашина "

( В-В-В)- гуде автомашина.

(С-С-С)- прокол - спустила шина.

ВПРАВА 16

" Верблюд "

Звір я горбатий ( Ф-Р-Р )!

Плююся іноді я ( Б-Р-Р ) !

ВПРАВА 17

" Індики "

Індики зійшлися біля іви ( ІУ-ІУ-ІУ )!

Бач, які ми з тобою красиві ( ІУ-ІУ-ІУ )

ВПРАВА 18

Ослик геть зовсім ще маля ( ІА ).

Та знає ( І ) і знає ( А ).

ВПРАВА 19

" Чайник "

Закипів, виходить паром ( Щ-Щ-Щ)!

І свистить і диха паром ( С-С-С )!

Кришкою починає стукотіть ( Ч-Ч-Ч )!

"Гей, зніміть мене!" - кричить ( Ч-Ч-Ч )!

ВПРАВА 20

" Паровоз "

Паровоз випускає пар ( Ш-Ш-Ш )

Всюди розлітається жар ( Ж-Ж-Ж )!





ВПРАВА 21

" Вітер "

По полю нишпорить ( У-У-У )

Співає і свище ( С-С-С).

Дерева ламає ( Ш-Ш-Ш ).

До землі притискує ( В-В-В ).





Процес чіткого, свідомого розрізнення звуків і букв, знання законів переходу від звукової мови до буквеного запису – це, звичайно, справа шкільного навчання. Та коли дитина інтуїтивно не починає відчувати, що слова складені із звуків, вчити її читати практично неможливо.

І тут постало питання – в якій мірі дитина повинна навчитися виділяти звуки в словах до введення букв? Як показала практика на початку зовсім не обов’язково, щоб малюк міг розікласти слова на звуки. Достатньо, щоб дитина могла відповісти на такі питання:

Який звук я зараз проспівала? – АААААААААла. Або скажи так як я: « Тихішшшшшшше, тихішшшшшше там мишшшшші».

Який звук ти зараз протягнув? Коли дитина перестає затруднятися у відповідях на подібні питання – час показувати їй букви.

Психологи вважають, що в 4 - 5 років дитині легше вчитися читанню, чим в 7 - 8, пояснюючи це тим, що п'ятирічна дитина вже добре освоїла мову, але слова і звуки їй ще цікаві, вона охоче з ними експериментує, легко запам'ятовує цілі слова, а потім починає розрізняти в них букви, і дорослому залишається тільки додати його інтересу напрям, необхідний для оволодіння навиком читання. У старшому ж віці слова і звуки стають для дитини чимось звичним і її експериментаторський інтерес зникає.

Ось тому на початковому етапі цю роботу слід проводити за картинковим алфавітом. Малюк повинен озвучити картинку, виділити звук, з якого починається її назва, а індикатором правильності відповіді є буква, яку потрібно тут же назвати. Причому діти чують не назви літер, а лише звуки, тобто не Бе, Ве, Ге, Де, а [Б], [В], [Г],[Д] і т.д.

Одні букви діти запам’ятовують відразу, а деякі необхідно показувати їм декілька разів.

ІІ етап роботи – автоматизація набутих знань, виконання вправи

«Звук Я ЗНАЮ , А БУКВУ ВІДГАДАЮ».

На цьому етапі вихованцям пропонуються картки з малюнками, які необхідно покласти в кишеньку до тієї букви, з якої починається назва картинки. Так, наприклад, буква А в «свою» кишеньку збере і акулу, і автобус, і апельсину, і антену, і ананас, і автомат, і арфу, і акваріум і т.д. Цю гру діти називають «Буква – командир» і з задоволенням збирають кожній букві слова, де вона головна.

У дитини повинен виникнути зв’язок між зовнішністю букви, її графічним зображенням і звуком, який вона позначає. В цій роботі не обов’язково, щоб малюк знав і міг пояснити різницю між звуком і буквою, головне, щоб побачивши букву, він міг відтворити той звук, що нею позначений.

На цьому етапі вводяться лише друковані букви і використовується виключно метод «підстановки» букв, а не їх друкування. Тому що друкування букви вимагає від дитини розвинутих дрібних рухів кисті руки, чим похвалитися в дошкільні роки не може жоден малюк. З цієї причини для запам’ятовування правильного графічного образу букви пропонується дітям знаходити її в друкованих текстах, складати із паличок, малювати на піску, витоптувати на снігу, тобто використовуються не тільки і не стільки дрібні рухи пальців, скільки більш розвинуті рухи всієї руки і тіла дитини.

Таким чином для того, щоб навчитися читати дитині необхідно зробити два важливих відкриття: зрозуміти, що слова «будуються» із звуків і що звуки позначаються буквами.

П’ятирічні діти настільки чутливі до звукової тканини мовлення, що для них не складає особливих труднощів навчитися чути звуки, що складають слово. Зауважу, як показує практика, краще всього починати із звуків, які легко тягнуться: А,О,У,Н,Л,Р,М,В,С,Ь,Ш,Ж,Х,Ф і, головне робити це граючись. Природно, що в цій роботі не можна використовувати звуки, вимову яких дитина спотворює.

Комментариев нет:

Отправить комментарий